Thursday 14 March 2013

~**~Irkam Ma'ana Bahtera Menuju Ke Syurga ~**~

Buku Hilal Asyraf lagi jaja nie. Ape dah jatuh hati dengan dia ke dengan tulisan dia?? AHAHA.. of course laa dengan tulisan dye. okay lahh. Hilal Asyraf punye buku kebanyakkannya berkaitan motivasi. So..ape salahnye kite motivasikan diri kite nie. kang pergi dengar motivasi kat dewan, punye lah malas. cari laa buku berkaitan motivasi nie utk kite. xsusah pun kan. Diri nie mmg kne motivasi selalu, kang ape kite buat terasa diri dah cukup bagus padahal diri banyak je buat salah. dengan motivasi nie baru kite tahu mane salah kite.

Panjang lebar bagi nasihat jaja nie. heee.. nasihat org sambil beri peringatan utk diri jaja jugak. :))

Berbalik kepada buku Hilal Asyraf nie, Judul buku "Bahtera Menuju Ke Syurga". Kenapa bahtera??? kalau dengar je pasal bahtera, jaja akan teringat kisah Nabi Nuh yang mana kaumnya dibinasakan oleh Allah atas keingkaran mereka. Buku nie pun ade kaitan dengan kisah Nabi Nuh. Kaum Nabi Nuh yang terselamat adalah mereka yang percaya kpd Allah dan beriman dengan-Nya.

Maka, dalam buku nie mengajar kite untuk menjadi antara yang terselamat dalam bahtera itu. Adakah kite mahu menjadi yang terselamat atau yang terkorban dalam peristiwa itu? Tanya pada diri. Heee.. Kalau kite inginkan antara yang berada di atas Bahtera itu, persiapkan diri kite dengan sifat2 atau akhlak2 orang yang beriman kepada Allah, yang mengejar redha Allah dan mengharapkan syurga Allah.

Dalam buku nie banyak menceritakan kisah Nabi2 terdahulu yang mana mereka juga menerima ujian dari Allah. Walaupun ujian itu berat untuk dihadapi oleh mereka, tetapi kerana mereka taat atas perintah Allah, mereka menerima dengan tenang. Kadang terfikir jugak laa, kite yang kadang2 kecewa dengan ujian yang kecil sampai tahap menangis meraung2. kadang salahkan takdir kenapa dia ade disini, kenapa kematian terjadi dalam hidup dia. Tapi kite x sedar, para Nabi pun menerima ujian sama macam kite, yang membezakan adalah tahap iman yang bergerak untuk menangani segala ujian itu. samada kite redha atau tidak. Seee... agak2 iman kini tahap mane laaa kan.

Okaylah..bagi jaja buku nie memang best. cari laa kat kedai, murah je pun, jaja beli rm20. kongsi laa buku nie dengan kawan2 sebab dakwah melalui buku pun boleh. nasihat-menasihati dan berpesan-pesan adalah tanggungjawab kite. :))

Terima Kasih Allah, masih beri peluang untuk jaja menulis di blog ini lagi. :))

No comments:

Post a Comment