Friday 22 February 2013

(/ ^-^ \) Untuk Kita Pendosa - Hilal Asyraf (/ ^-^ \)

Buku kedua yang habis jaja baca dari tulisan Hilal Asyraf. Alhamdulillah..sempat habiskan buku ini. "Untuk Kita Pendosa, Harapan Masih Ada", Tengok pada tajuk buku dah buat jaja tertarik untuk membelinya. Hee.

Dosa itu adalah ujian. Tidak ade seseorang pun yang boleh lari dari membuat dosa termasuklah jaja sendiri. Untuk berubah atau terus lalai adalah atas diri kite sendiri. Daripada ape yang jaja baca, dalam buku nie banyak memberi kite peringatan mengenai kesalahan yang telah kite lakukan dan berhakkah kite masih menumpang dibumi ini sedangkan kite ingkar akan perintah PenciptaNya. Subhanallah.

Dalam buku nie jugak ade menyentuh kisah kaum2 terdahulu yang telah dibinasakan oleh Allah. Allah telah memberi peringatan tapi mereka mengendahkannya. So..what we learn from their mistake before? It's enough if we just read this book and know the history about Islam without do anything? Asking our self. 

Hilal Asyraf ade menyebut untuk berubah menjadi baik terus bukan kerja mudah. Dia pun ade bagitau yang kite nie manusia dan semestinye kite bukan malaikat. Membuat kesilapan itu mesti ade dalam diri kite sebagai seorang manusia. Malaikat sememangnya sentiasa patuh pada perintah Allah malah sentiasa berzikir terhadap-Nya. Jadi setiap cemuhan dan ejekan dari orang sekeliling, endahkan sje. Kite mencari redha Allah, bukan redha manusia. Renung-renungkanlah..

Sekian saje coretan jaja mengenai buku ini, kan lebih2 tahu kisahnye xde laa plak nak beli buku nie kan. Ape pun buku nie memang best. Sekarang jaja pun masih meneruskan bacaan untuk buku Hilal Asyraf seterusnye. Nantikan k. InsyaAllah

No comments:

Post a Comment