Thursday 23 October 2014

Intern di PETRONAS

Assalammualaikum and hai uolls. Allow…ada orang tak ni? Dah lame xde orang nak ketuk pintu blog aku ke? Haha..mentang2 laa tuan tanah pun lama xbersihkan laman. Huuu… sibuk aku mengalahkan Project Manager (PM) kat PET-ICT ni. Hehe

Alkisah tersebutlah kisah aku sudah berstatus Intern student. See, intern kat company besar tu.  Bangga mak bapak kat kampong. Hahaha.. tapi jangan pndang cmtu. Aku sangka kerja aku mmg banyak sebab setimpal laa dengan elaun PETRONAS bagi. RM1000 sebulan tau. Banyak tu kalau dimata aku ni. Haha.. kawan2 yang lain pn xbanyak macam aku tapi dorang banyak keje kot. Kadang ada yang bawak balik kerja. Siap weekend kena hadap kerja. Kesian aku tengok. Tapi aku rasa aku lagi kesian. Mana taknye, aku punya laa susah nak dapat kerja. Aku pulak yang kena rajinkan diri untuk dapatkan kerja.

So, aku dengan adik Sara intern di department yang sama. Suasana department aku intern nie memang busy. Sah laa dorg pn xde masa nak assign kerja apa untuk aku. Huuu.. kesian kan. Huwaaa.. dah sebulan aku intern, kerja xbanyak nak dibandingkan dengan kwn2 yang lain. Sedih bak hang. Yang penting elaun x kurang sesen pun okay. Hehe..

So, apa yang aku belajar sejak aku intern ni? Banyak.. antaranya korang kalau intern nanti janganlah amik company besar. Mmg dorg bagi elaun besar tp sedih korang mmg xde keje. Dorg dah berlambak staff, mana nak bagi kerja utk kite. Paling tak pun jadi secretary. Printing, scanning mmg kerja aku. Haha.. edit2 document dorg. Banyak benda nak masuk dalam logbook aku nanti. Haha.. nada peril cenggitu.
Sekarang aku di bawak sorg PM. Aku akan kerja untuk 2 projek. So,segala bagai document aku cuba tolong. Tp xlah byk sgt. Memang aku kena mntak kerja dgn projectmate aku. Kalau x mintak memang berbulan laa aku duk tersenggup kat depan laptop. Bosan sgt. Tgok jam, tunggu masa rehat dengan balik je. Hahaha.. tu jelah kerja aku. 

Bagi aku kalau time intern nie better korg pegi company kecil. Belajar dari bawah. Belajar main2 dengan hardware then baru laa kau dapat merasa buat kerja kat meja je. Btw aku dapat laa jugak melawat Data Centre, Tower and Tower 3 KLCC. Alhamdulillah. Terima kasih buat mereka yg ajak kami jalan2. Hehe.. tp syg beberapa hari je dpt merasa. Berminggu2 merasa bosan di meja ofis.

Okaylah korg, aku xbyk cerita nak bagitau. Nanti aku cerita lagi k. hehe..





15 comments:

  1. sis, boleh mintak email tak? nak tanya tips2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dik.. Boleh email akak syaza.ibrahim@gmail.com

      Delete
  2. Intern dekat petronas ict ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dik, yup akak intern di Petronas ict

      Delete
  3. Macam mana nak tahu kte dpt bwh petronas apa? Ict ke.upstream downstream ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dik, selalunya kita akan tahu bila hari pertama lapor diri kat sana. HR yg akan assign kita under Petronas mane

      Delete
  4. Sis apply intern to melalui i_training ke??

    ReplyDelete
  5. sis kalau boleh tahu berapa lama ya sis dapat jawapan email daripada Petronas lepas sis hantar resume tu?

    ReplyDelete
  6. Saya nak tanya..utk secrecy agreement..sapa yang boleh jadi witness?

    ReplyDelete
  7. intern kat petronas tengok atas dept jugak kot.. saya sekarang intern dekat bahagian gsr(tower1), penat nak mampus.. kerja minggu lepas pun tak siap lagi, hari2 kena bawak balik laptop utk siapkan kerja. elaun rm800.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Boleh mntk email tak ? Nak tnya pengalaman kat sna

      Delete
    3. Boleh mntk email tak ? Nak tnya pengalaman kat sna

      Delete
    4. Boleh mntk email tak ? Nak tnya pengalaman kat sna

      Delete
  8. Petronas downstream tu dekat mana ye? Sebab saya dapat interview untuk intern di sana

    ReplyDelete