Thursday 23 October 2014

BerDiet Atkin Jap

Apa benda alah DA tu? Hehe.. buat korang yg tak pernah dengar DA tu, meh aku terangkan. DA short term utk Diet Atkin. Actually Diet Atkin ni dah lama diamalkan di US. Sedia maklum kan, rakyat US memang mengalami masalah obesity. Masalah obesity ni punca utama adalam fast food. Sebab kat sana paling awal wujudnye restaurant fast food. So, sekarang M’sia xterkecuali. Rakyat M’sia pun mengalami masalah ni dengan sebab yang sama.

AKU? Apa kena mengena dengan aku? Aku pun obes ke? Ahaha.. kalau korg tgok aku depan2 pasti ckp aku kurus je. Kenapa nak diet semua ni? Hehe.. okay, aku bukan kurus tapi berisi dan tak gemuk. Kira sedang2 laa. Aku amal DA ni bukan utk kurus je tapi utk sihat. Aku tgk testimony DA ni ramai yg makin cantik, makin mudah dapat anak dan paling penting mmg makin sihat. Sebab DA sarankan kita utk workout. Bkn diet hidup2. Hahaha.. phm??

Okay, aku skrg da msuk hari ke-7. Wow..mcm xcye aku xmkn nasi, mee, roti. Biskut tu ada laa (pdhl xblh dlm DA ni) tpi aku belasah je. So far, aku masih bertenaga utk kerja. Agpun aku amik Vit-C. hee.. utk cantikkan kulit jgk. 

So far, aku dah timbang dari berat 56.4kg ke 54.4kg untuk 2 minggu. memang aku turun agak lambat mgkin sebab aku masih amik menu yang dilarang dalam DA ni. FOe example, susu, minuman manis. Hehe..susu memang aku minum utk breakfast, kalau tak, memang kebulur laa aku kat ofis nanti. Hehe.. Minuman manis tu taklah bergeleng-geleng aku amik, cuma ada laa 2 3 cawan. 

Menu DA sgt senang, korg kena diet karbo. Nasi, mee, roti mmg sah2 xley. Korg kena bykkan minum air suam, telur xpe, sayur2 hijau, cheese. Byk lagilah. Nanti aku bg kt korg.


Bagi aku, utk korg yg da Nampak bdn makin naik tu, aku sarankan korg diet slow2. Bkn apa bila korg da diberi gelaran ‘cute’ tu mmg ag susah utk korg diet. Nak cantik memang sakit, kena kuat laa awal induction tu. Mental kena kuat jgk kot ada kwn2 korg ajak mkn nasi ke. Korg pndai2 laa lwn nafsu korg. Heee.. okay bye

https://www.facebook.com/groups/atkinsmalaysia/

No comments:

Post a Comment