Monday 13 January 2014

Salam Maulidur Rasul

Lahirnya seorang insan yang mulia di muka bumi ini, Muhammad bin Abdullah. Nabi yang kita sanjung selama ini pada 12 Rabiul Awwal tahun Gajah. Ya Rasulullah, kekasih Allah. Alhamdulillah, kita masih diizinkan Allah bagi menyambut hari kelahiran kekasih Allah ini.

Selawat dan salam ke atas junjungan Rasululllah dan para sahabat. Moga kita tidak melepaskan peluang ini untuk berselawat kepadanya.



Janganlah kita hanya berselawat kepada Rasulullah setahun sekali je. Jangan bila sampai hari Maulidur Rasul baru nak berselawat, baru nak ingat Rasulullah, baru nak cari biodata Rasulullah, baru nak ingat perjuangan Rasulullah selama ini. Astaghfirullah, perlu ke perkara ni berlaku dalam hidup kita? 

Ingatlah selalu Rasulullah, menangislah kita bila mengingatkan perjuangan Rasulullah dalam menyebarkan agama Islam. Tangislah kita mengingatkan waktu2 wafatnya seorang insan yang mulia itu dari muka bumi ini. Siapa yang Rasulullah ingat, kalau bukan ummati..ummati. 

Air mata mengalir tanpa aku pinta, aku sedih dengan diri aku ini. Layakkah aku bergelar umatmu, Ya Rasulullah. Begitu nipis imanku senipis kulit bawang, begitu kerdil rasa diri ini bila aku berdepan denganmu nanti Ya Rasulullah. Syafaat yang kau beri nanti, amat aku harapkan. Tapi tidak pula aku basahi bibirku dengan menyebut namamu, Ya Rasulullah. Layakkah aku memohon syafaat mu itu?

Ya Rasulullah, aku malu hendak berhadapan denganmu nanti. Aku malu jika kau melihat ummatmu sekarang. Ya Rasulullah, aku lalai dalam menjalankan tanggungjawabku sebagai khalifah dimuka bumi ini. Aku terbuai dengan cita-citaku. Aku terjatuh jua dalam godaan syaitan.

Ya Rasulullah, mampukah aku menghidu bau wangianmu itu. Mampukah aku berdiri disebelahmu di Padang Masyar nanti. Ya Rasulullah, maafkan aku.


No comments:

Post a Comment