Wednesday 11 December 2013

Usia Kita di Sisi Allah

Assalammualaikum semua, alhamdulillah masih diizin-Nya untuk terus menghirup udara yang segar nie. Sejak akhir-akhir asyik dapat je merasa kek birthday kawan2 ni. alhamdulillah, hidup berjiran nie memang banyak betul rezekinya. ahaha.. makin bam..bam.. laa aku lepas nie.

okaylah, korang pernah tanya tak berapa usia korang disisi Allah?? ahh, disisi Allah pun ada usia ke dan ape bezanya usia kita didunia dengan disisi Allah?? soalan dah macam soalan SPM dah. ahaha..

Dulu aku pernah dengar sorg ustazah yang bagi talk utk kiteorg kat UTMKL dulu. alhamdulillah, aku panjat syukur kepada Allah sbb aku masih ingat ape yang dikatakan ustazah tu. nak tau ape?? meh aku ceritakan.

Alkisahnya, ustazah tu bagi peringatan utk aku yang kita sebenarnya ada usia disisi Allah. cuba kira, berapa lama korg habiskan masa korg dlm sehari utk bertemu Allah. maksud aku, korg beribadat utk Allah. ahh..lame tak?? ada sejam ke utk sehari?? tah2 tak sampai pun sejam kan. ish3..malunye rase diri ni. Allah bagi kita 24jam sehari, tapi kita nak bertemu dgn Pencipta kita, sejam pun tak sampai.

Kalau aku lah bagi kawan pinjam rm24, tapi dia bayar rm1. maunya selipar melekat dekat pipi agaknya kan. Ahaha.. agak kejam disitu. tapi itu umpamanya. renung-renungkanlah. Memang Allah Maha Pengasih, masih Dia izinkan kita duduk di atas muka bumi ini. tidak Dia terus campakkan kita ke neraka kan. selagi ada peluang ini, marilah kita sama2 banyakkan beribadat. Jangan sampai murka Allah itu sampai jua kepada kita.

Hmm...Tengah aku sibuk2 menghadap projek aku yang macam tak nampak nak siap je, aku sanggup bersekam mata utk siapkan projek aku tu. fuhhh..bagus betullah. nak buat yg terbaiklah katakan. tapi aku pernah tanya kat diri aku, kalau bab2 ibadah nie confirm aku tak sanggup nak bersekam mata hendak mengaji, bangun dinihari semata-mata nak beribadah utk Allah apatah lagi. Kenapa aku tak samakan antara dunia dan akhirat?? Kenapa aku boleh stay up sampai subuh utk siapkan kerja dunia , kenapa aku tak boleh nak bangun qiammulail? Sedangkan sudah dikatakan kalau kita lebihkan dunia, maka dunialah yang kita cari. tapi, kita sekarang bukankah ke arah itu?? mengejar dunia dan mengetepikan akhirat?? renungkan..

Macam mana kita nak bertemu dengan Pencipta kita nanti? Macam mana perasaan Nabi kita bila tengok rupa kita disana nanti? Penat lelah sahabat2 Nabi mengembangkan agama Islam ini, janganlah kita sia-siakan. Perjuangan umat Islam yang berperang di serata dunia sekarang, jangan kita lupai.

Teruskan perjuangan kita mengembangkan agama Allah ini. Matilah kita dalam mati syahid. Amin.. Jom..sama2 kita tambahkan jam dalam beribadah.

Okay, aku undur diri dulu. Assalammualaikum.. :))

No comments:

Post a Comment